sunnuntai 27. syyskuuta 2009

Pirkka-tulevaisuus

Keskustapuolue on vastuussa suomalaisen maanviljelyn alasajosta. Kahden keskustavetoisen kauppaketjun liiketoiminnan ytimessä ostetaan viljelijöiltä mahdollisimman huonoja tuotteita mahdollisimman halvalla, ja myydään niitä kuluttajille mahdollisimman kalliilla. Kotimaisen laadun mielikuvasta vastaa lobbausjärjestö FinFood, joka saa rahoituksensa keskustavetoisesta maa- ja metsätalousministeriöstä. K-ryhmän ja S-ryhmän kauppapaikat läänitetään Kehittyvien Maakuntien Suomi -yhdistyksen toimintatavoista tutuilla keinoilla.

Ennen kuin joku laatutietoinen hippi parahtaa "lähiruoka", on parasta pohtia ensin lähiruoan käsitettä. Lähiruoalla tarkoitetaan yleensä kuluttajaa lähellä tuotettua ja paikallisilla markkinoilla myytyjä elintarvikkeita.Toisekseen lähiruoan ajatellaan olevan usein vähän laadukkaampaa, yksilöllisesti tuotettua ja tuoreempaa kuin tavistuotteet. Näin ollen tuotantomäärätkin jäävät usein paljon pienimmiksi.

Nyt siis elintarvemarkkinoilla on joko lähiruokaa, jota myydään jostakin tilamyymälästä, tai sitten kahden keskusliikkeen ruokakaupat ja automarketit. Näiden kahden ketjun elintarvikkeiden jakelu perustuu kahden elintarviketukun läänityksiin. K-kauppojen tavarajakelusta huolehtii Keskon oma tukkukauppa ja S-ryhmän tavarajakelun hoitaa Inex Partners Oy, joka on SOK:n tytäryhtiö.

Jos siis paikallinen viljelijä haluaa saada lähiruokaa markkinoille edes vähän alusta, ei hän todellakaan myy niitä suoraan kotikuntansa S-marketiin tai Prismaan vaan hänen on toimitettava tuotteensa Inex Partnersin tukkuliikkeeseen Espoon Kiloon, josta ne tuodaan sitten siihen puutarhakaupunginosan Prismaan. Ajatus lähiruoasta kilpistyi siis jo tähän. On yhtä lailla turha kuvitella, että esim. Inex Partnersin kokoinen tukku alkaisi ottamaan muutamia leipiä tai muutamia kennollisia luomukananmunia eteenpäin jaeltavaksi, vaikka tuotteet olisivatkin parasta, mitä rahalla saa. Näin ollen lähiruokaa mielivien on pakko asioida jossain muualla, automarketeissa sitä ei koskaan tulla näkemään. Tämän vuoksi viljelikään ei ala laatuun panostamaan, sillä markkinoille pääsy on käytännössä mahdotonta. Keskustapuolueen ajoittainen innostus lähiruokaan onkin siis oikea kaksinaismoralismin huipentuma.

Nyt pitää muistaa, että nämä kaksi Keskustan miehittämää keskusliikettä hoitavat myös maatalouskoneiden ja tuotantovälineiden markkinat. Toisin sanoen, jotta viljelijä pystyy edes tuottamaan elintarvikkeita, joutuu hän ostamaan maatalouskoneet, lannoitteet ja kasvinsuojeluaineet joko K-liikkeestä (KoneKeskolta) tai S-liikkeeltä (AgriMarket).

Tuotantovälineet myy siis sama ketju, joka ostaa tuotteet. Viljelijällä on kaksi vaihtoehtoa kummalle myy tuotteensa. Viljelijällä on tosin jo pitkä piikki koneinvestointien jälkeen jompaan kumpaan kauppaan joten vaihtoehdot yleensä kaventuvat saman tien sen 50 prosenttia. On myöskään turha kuvitella, että tuotteiden hinnasta käytäisiin kummallistakaan vääntöä.

Näin ollen viljelijälle jää vaihtoehdoksi tuottaa mahdollisimman paljon ja mahdollisimman halvalla. Lähiruokaa ei saa kaupaksi, joten tuoreiden ja laadukkaiden tuotteiden markkinointiin ei kannata panostaa. Keskusliikkeille tämä sopii, sillä nehän juuri haluavat halvalla tuotettua massaa, jonka voi myydä mahdollisimman suurella katteella kuluttajalle, jonka tähtihetki on uuniperunat ja kahden litran kokispullo perjantai-illan Tartu Mikkiin -ohjelman parissa.

Pirkka-tulevaisuuden tarjoaa Keskusta. Turvallisesti, Sinun puolestasi valiten.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti